Test kierownicy Manta Twin Turbo 3

 Pełno ich na półkach w marketach zajmujących się sprzedażą produktów AGD i RTV. Tylko którą z nich wybrać?

Dzisiaj nie odpowiem na to pytanie. Chcę po prostu opisać Wam jedną z takich kierownic, abyście wiedzieli czy warto wejść w posiadanie akurat tego modelu. W moje dłonie i stopy, wpadła ostatnio zabawka firmy Manta. Chodzi mi tutaj oczywiście o najnowszą kierownicę wspomnianej firmy – Twin Turbo 3. Mam nadzieję, że mój test pomoże Wam w dokonaniu właściwego wyboru.

Co się rzuca na pierwszy plan? Przede wszystkim spore pudełko, w którym znajdziemy oczywiście kierownicę, a prócz niej: moduł pedałów gazu, skrzynię biegów wraz z hamulcem ręcznym, zasilacz, okablowanie, przejściówkę do PlayStation 3 i specjalne metalowe mocowniki. Trzeba przyznać, że jest to dość pokaźny zestaw. Wszak nie wszystkie firmy produkujące tego typu asortyment oferują aż tyle. Większość zestawów składa się tylko i wyłącznie z kierownicy i pedałów. Dlatego bardzo się ucieszyłem kiedy zobaczyłem oddzielną skrzynię biegów (przykładowo kierownica Logitech DriveFX jej nie posiada). Jest to dodatkowy plus.

Podłączenie kontrolera nie jest trudne. Wpierw stawiamy ją na blacie – przykładowo biurku. Kierownicę możemy przymocować specjalnymi przyssawkami, albo dołożyć jeszcze mocowniki. Dzięki nim stoi ona jeszcze pewniej w danym miejscu i nie poruszy się na 100% podczas zabawy. Co ciekawe, jeśli nie posiadamy biurka lub po prostu nie pasuje nam granie przy nim, to możemy umieścić kierownice między naszymi udami i usiąść z nią na ulubionym fotelu. Ułatwiają nam to specjalnie wyżłobione miejsca w jej podstawie. Następnie pedały kładziemy poniżej, a skrzynię biegów przykładowo na jakimś małym krzesełku. Po takich przygotowaniach podłączamy kontroler do konsoli (PlayStation/ PlayStation 2/ PlayStation 3) albo komputera. W tym drugim przypadku musimy oczywiście zainstalować specjalne sterowniki. Jeśli czegoś nie potrafimy zrobić, to z fachową pomocą przychodzi instrukcja obsługi, która jest w języku polskim.

Oczywiście, jak praktycznie każda kierownica do gier, tak i ta jest wykonana z plastiku. Na szczęście jest on doskonale wyprofilowany. Dodatkowo na środku kierownicy – czyli tam gdzie najczęściej trzymają ją nasze ręce, została osadzona specjalna guma, która nie dość, że zabezpiecza przed ślizganiem się z rąk to jeszcze jest miękka i bardzo przyjemna. Podoba mi się również to, że można ustalić na jakiej wysokości ma być koło kierownicy. Za wysoko? Nie ma problemu, wystarczy specjalną dźwignią obniżyć pozycję i już jest na takiej wysokości, na jakiej chcemy. Kierownica nie męczyła moich dłoni i mogłem na niej grać długimi godzinami.

Na oddzielny akapit zasługują moduł pedału gazu i hamulcowy. Wykonane z tego samego tworzywa co kierownica, przepasane czarnym i srebrnym kolorem doskonale pasują do całego zestawu. Niestety podczas szybkiego odpuszczania pedałów potrafią one nieładnie uderzyć w plastik wydając przy tym nieprzyjemny dźwięk. Należy jeszcze raz wspomnieć o tym, że są one plastikowe. A wiadomo jaki jest to materiał. Niestety nie stoi on na piedestale najbardziej trwałych. Na chwilę obecną wszystko jest w porządku, ale kto wie co będzie za rok? Ciężko mi przewidzieć, ale ja zawsze byłem za tym, aby te części były wykonane z bardziej trwałego tworzywa.

Do pracy pedałów nie mam jednak zastrzeżeń. Lekki nacisk stopy i już samochód powoli rusza z miejsca. Mocniejsze dociśnięcie sprawia, że obroty silnika zwiększają się niesłychanie szybko. Z pedałem odpowiadającym za hamowanie jest tak samo. Naprawdę możną poczuć się jak w prawdziwym samochodzie.

Świetnie sprawdzają się przyssawki, które są przymocowane do pedałów. Dzięki odpowiedniej ich ilości nie ma możliwości, aby moduł uciekał podczas zabawy. Oczywiście można je umocować tylko na wybranych powierzchniach, jak: panele, czy klepka. Rodzi się tym samym kolejne pytanie: a co z dywanem? Na nim po prostu stawiamy je i też nie ma problemu. Nigdy nie zdarzyło mi się, aby moduł podczas jazdy uciekał spod moich stóp.

Warto również wspomnieć o skrzyni biegów. Ona również posiada specjalne przyssawki, dzięki czemu nie ma możliwości aby nagle uciekła nam podczas zabawy. Lekkie wychylenie gałki do przodu powoduje zmianę biegu na wyższy. Hamulec ręczny jest tak usadowiony na panelu z biegami, że odruchowo po niego sięgamy. Został on doskonale wkomponowany. Plus dla twórców.

Kierownicę testowałem na grach Gran Turismo 3 i 4. W obydwu produkcjach kierownica sprawdzała się znakomicie. Zabawka była sama wychwytywana przez obydwie gry. Warto również wspomnieć, o funkcji samoprogramowania. Dzięki niej mogłem bez przeszkód ustalić, za co ma odpowiadać dany klawisz. Przykładowo – jeśli nie chcesz używać modułu z pedałami, to możemy zrobić tak, że któryś z klawiszy, osadzony na kierownicy, będzie odpowiadał za gaz, a drugi za hamulec. Bardzo dobry pomysł!

W końcu wylądowałem na torze i muszę przyznać, że kierownica zachowuje się podczas jazdy znakomicie. Po pierwsze jest bardzo czuła. Każdy nawet najmniejszy skręt sprawia, że nasz samochód lekko zmieni tor jazdy. Trzeba też uważać, aby nie za szybko wykonać ten manewr gdyż w przeciwnym razie nasz samochód wejdzie w poślizg i wypadek gwarantowany. Po drugie – podczas jazdy nasza kierownica wibruje. Każde nawet najmniejsze wgłębienie na trasie jest odczuwalne. System Force Feedback pozwala dodatkowo regulować natężenie i moc tych wibracji. Dzięki temu czułem się jak bym był na prawdziwym torze, w prawdziwym samochodzie. Szkoda tylko, że skręt jest 180 stopniowy. To dość mało jak na dzisiejsze realia.

Nie rozumiem też napisu na przejściówce. Widnieje bowiem na niej przełącznik dla maszyny Xbox. Niestety kierownica nie działa na konsoli Microsoftu, a napis wprowadza tylko w błąd potencjalnego nabywcę. Mam jednak nadzieję, że w kolejnych partiach ten błąd zniknie.

Podsumowując: jeśli nie masz jeszcze kierownicy, a chciałbyś ją w przyszłości nabyć za bardzo dobrą cenę to Twin Turbo 3 jest dla Ciebie. Urządzenie to bowiem nie kosztuje zbyt wiele (cena waha się od 160 zł do 240 zł) a oferuje bardzo dużo funkcji, którymi mogą poszczycić się o wiele droższe odpowiedniki.

Manta Twin Turbo 3

*
liczba przycisków: 12 szt.
*
programowanie przycisków: tak
*
podstawa z pedałami: tak
*
dźwignia zmiany biegów: tak
*
system Force Feedback: tak
*
interfejs: USB 2.0 (PC, PS2, PS3)
*
Kąt obrotu 180 st.
*
2 tryby operacyjne: analogowy i cyfrowy
*
Programowalna, 4-kierunkowa skrzynia biegów i hamulec ręczny
*
System kontroli trakcji
*
Programowalne, analogowe pedały (hamulec,gaz).

Powyższe dane pochodzą z portalu StacjaKultura.pl, który jest ich właścicielem. Blog utrzymywany jest dzięki AMSO RENT Wynajem komputerów , firmie która dba, aby dobre teksty nie znikały z sieci.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *